5 Απριλίου 2014, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Το Πάντειο Πανεπιστήμιο φιλοξένησε την ημερίδα με τίτλο «Ευρώπη και εκπαιδευτικές πολιτικές» που διοργανώθηκε από τα Τμήματα Παιδείας και Ευρωπαϊκής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ και το Κόμμα Ευρωπαϊκής Αριστεράς με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς.
Την ημερίδας άνοιξε ο Τάσος Κουράκης, βουλευτής και συντονιστής της ΕΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, αναφέροντας πώς η αληθινή πρόκληση του 21ου αιώνα δεν είναι το πως θα δεξιωθούμε την ψηφιακή ή νέα οικονομία, την κοινωνία της γνώσης, την κοινωνία του ρίσκου, ως θύτες ή θύματά της, αλλά, αντιθέτως, το πώς θα χτίσουμε μια κοινωνία στην οποία προϋπόθεση της ευδαιμονίας καθενός θα είναι η αυτοπραγμάτωση των άλλων. Στη συνέχεια ο Αριστείδης Μπαλτάς, ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ και πρόεδρος του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς, αναφέρθηκε στην αλληλεπίδραση δασκάλου – μαθητή και το πώς αυτή η σχέση καθορίζει τη σχέση του παιδιού με το ίδιο το σχολείο, καθώς και στις αρχές μιας αριστερής θέσης για την εκπαίδευση.
Στο πρώτο τραπέζι της ημερίδας, με συντονιστή τον Σταύρο Παναγιωτίδη, πρόεδρο του Συλλόγου μεταπτυχιακών φοιτητών και υποψηφίων διδακτόρων Παντείου, περιγράφηκαν οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές για την Παιδεία των χωρών της Ε.Ε. και οι αντιστάσεις που αναπτύσσονται απέναντί τους. Η καθηγήτρια της Φιλοσοφικής και μέλος της επιτροπής προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ Σίσσυ Βελισαρίου ανέλυσε τις προτάσεις για την εκπαίδευση που εισάγονται με τη «Λευκή Βίβλο για την εκπαίδευση και την κατάρτιση» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στη συνέχεια ο Παύλος Χαραμής, πρόεδρος του ΚΕΜΕΤΕ / ΟΛΜΕ, μίλησε για την προώθηση των ανισοτήτων μέσω του νεοφιλελευθερισμού και την επικέντρωση της εκπαίδευσης αποκλειστικά στις εργασιακές δεξιότητες. Επιπλέον διατύπωσε προτάσεις για ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα σε ευρωπαϊκή κλίμακα, με βάση τις θέσεις του ΚΕΑ. Ο Νίκος Καλόγηρος, μέλος του Δ.Σ. της ΔΟΕ, προεκτείνοντας την προηγούμενη τοποθέτηση, προσέθεσε πως είναι απαραίτητο ένα ισχυρό συνδικαλιστικό μέτωπο δασκάλων που θα ανατρέψει στην Ελλάδα και την Ευρώπη τις δεξιές πολιτικές. Η επόμενη εισήγηση ήταν του Δημοσθένη Παπασταμόπουλου, διδάσκοντα σε ΤΕΙ και μέλους της Γραμματείας του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος μίλησε για το σημερινό Πανεπιστήμιο που βασίζεται στο τρίπτυχο οικονομία – αποτελεσματικότητα – αποδοτικότητα προσθέτοντας πως οι αντιστάσεις μας δεν πρέπει να κατατείνουν μόνο στην αντίδραση, αλλά και στην ανάδειξη ενός νέου μοντέλου εκπαίδευσης.
Στη συνέχεια τον λόγο πήραν οι τρεις εκπρόσωποι αριστερών κομμάτων της Ευρώπης, ο Ραφαέλ Παέζ Κάστρο από το κόμμα Ενωμένης Αριστεράς Ισπανίας, η Μιράντα Καραζάρο από το Κομμουνιστικό Κόμμα Γαλλίας και η Γιούντιθ Μπέντα από το Die Linke της Γερμανίας, οι οποίοι έδωσαν μια εικόνα των πολιτικών λιτότητας που εφαρμόζονται στην Παιδεία στις τρεις αυτές χώρες.
Έπειτα ο Θέμης Κοτσιφάκης, πρόεδρος της ΟΛΜΕ, ανέφερε τις ομοιότητες και διαφορές του συνδικαλιστικού κινήματος στην Ελλάδα και τις χώρες της Ευρώπης. Ο Ζαχαρίας Τριγάζης, μέλος του ΚΣ της Ομοσπονδίας Διοικητικού Προσωπικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αναφέρθηκε στη μεγάλη απεργία των διοικητικών υπαλλήλων των ΑΕΙ. Τέλος, ο Ανδρέας Τζαναβάρης, φοιτητής Πολιτικής Επιστήμης, έθεσε το ζήτημα της εκπαίδευσης από τη σκοπιά των φοιτητών, καταλήγοντας στο ότι «η δωρεάν παιδεία δεν είναι παροχή, αλλά δικαίωμα».
Στο δεύτερο τραπέζι, με συντονιστή τον Γιώργο Μπουγελέκα, μέλος του Δ.Σ. της ΟΙΕΛΕ, διατυπώθηκε η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την ανασυγκρότηση της δημόσιας εκπαίδευσης. Η πρώτη εισήγηση ήταν της Μιράντας Καραζάρο, που παρουσίασε τις θέσεις του ΚΚΓ για την εκπαίδευση, όπως η αύξηση της χρηματοδότησης και η ισότιμη αντιμετώπιση των μαθητών. Η Γιούντιθ Μπέντα ανέφερε πως το Die Linke διεκδικεί τη μείωση των μαθητών ανά σχολική αίθουσα, των ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών, δωρεάν παροχές για τους φοιτητές και παροχή επιπλέον χρηματικής υποτροφίας. Ο Ραφαέλ Παέζ Κάστρο από την Ισπανία διατύπωσε προτάσεις για την ύπαρξη ειδικευμένων εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία για παιδιά με ειδικές ανάγκες, την επαρκή αμοιβή των εκπαιδευτικών ώστε να μπορούν να ασκούν το επάγγελμά τους χωρίς να έχουν ανάγκη από δεύτερη εργασία, καθώς επίσης τη διακοπή χρηματοδότησης των ιδιωτικών σχολείων της Καθολικής Εκκλησίας από το κράτος.
Στη συνέχεια η Θεανώ Φωτίου, βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ και καθηγήτρια του ΕΜΠ, εξέθεσε τους άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθεί η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ως προς την Παιδεία, ορίζοντας βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους, που θα κινούνται στο τρίπτυχο σχεδιασμός – υλοποίηση – απολογισμός, τονίζοντας πως οι αλλαγές που θα εφαρμοστούν θα είναι πάντα σε δυναμική σχέση με τις κοινωνικές ανάγκες. Μέσα στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ είναι η επαναλειτουργία των χιλιάδων σχολείων που σφραγίστηκαν εξαιτίας των μέτρων λιτότητας και η δωρεάν σίτιση των μαθητών όλων των βαθμίδων. Τη σκυτάλη πήρε η Έφη Καλαμαρά, συντονίστρια του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία παρουσίασε περισσότερο αναλυτικά την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την ανασυγκρότηση της δημόσιας εκπαίδευσης. Η τελευταία εισήγηση ανήκε στον Σταύρο Κωνσταντακόπουλο, καθηγητή του Πάντειου Πανεπιστήμιου και μέλους της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος αναφέρθηκε στη σύγχρονη φιλελεύθερη και αγοραία αντίληψη για το πανεπιστήμιο. Κοινός τόπος όλων των εισηγήσεων ήταν ότι η κυβέρνηση της Αριστεράς θα εισαγάγει ένα μοντέλο ποιοτικής και μαζικής εκπαίδευσης για όλους.
Όλες οι ομιλίες βρίσκονται στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς
Κωνσταντίνα Παντελή
(αναδημοσίευση από την εφημερίδα Η ΑΥΓΗ, 12 Απριλίου 2014)