Φόρτωση Εκδηλώσεις

« Όλες οι Εκδηλώσεις

  • Αυτή η εκδήλωση έχει τελειώσει.

Το δημοσιογραφικό παράδοξο: ΜΜΕ, social media και πολιτικές διαχείρισης της πληροφορίας στην ψηφιακή εποχή

25/02/2014 @ 1:06 μμ - 2:06 μμ

ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΞΟ
ΜΜΕ, social media και πολιτικές διαχείρισης της πληροφορίας
στην ψηφιακή εποχή

Τρίτη 25 Φεβρουαρίου
19:00

Πολυχώρος Ανοιχτή Πόλη
Μέγαρο Ερμής – Πανεπιστημίου 56, Εμμ. Μπενάκη 9 & Γαμβέτα 1, 1ος όροφος

Ομιλητές:

Κορίνα Πατέλη, επίκουρη καθηγήτρια επικοινωνίας και πολιτικών διαδικτύου,
Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Νίκος Σμυρναίος, καθηγητής πολιτικής οικονομίας των ΜΜΕ & του Διαδικτύου, Universite Toulouse 3 (παρέμβαση μέσω ίντερνετ)

Ματθαίος Τσιμιτάκης, δημοσιογράφος

Συντονίζει ο Γιώργος Κυρίτσης, δημοσιογράφος (‘Στο κόκκινο 105,5’, εφημερίδα Η ΑΥΓΗ)

Την ώρα που σε διεθνές επίπεδο διεξάγεται μια έντονη αντιπαράθεση για την υπεράσπιση της δημοκρατίας και της ελευθερίας στην εποχή των ψηφιακών τεχνολογιών και των big data, στην ελληνική δημόσια σφαίρα η σχετική συζήτηση παραμένει περιορισμένη. Στο πλαίσιο αυτό το Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς διοργανώνει κύκλο εκδηλώσεων με γενικό τίτλο «Error 404 democracy not found».

Η δεύτερη εκδήλωση του κύκλου εστιάζει στο λεγόμενο ‘δημοσιογραφικό παράδοξο’ της ψηφιακής εποχής. Ενώ η πληροφορία αφθονεί, τα ΜΜΕ παραλύουν και αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στο ρόλο τους. Τη στιγμή που οι πολίτες για πρώτη φορά, έχουν στη διάθεσή τους τα τεχνολογικά μέσα προκειμένου να εκφράσουν τη γνώμη τους ελεύθερα, επαγγελματίες δημοσιογράφοι στην Ευρώπη και όχι μόνο, υφίστανται βίαιες επιθέσεις, μηνύσεις και περιορισμούς στη δουλειά τους ή συμβιβάζονται με την υπηρέτηση των επιχειρηματικών και πολιτικών συμφερόντων που ελέγχουν τα ΜΜΕ.

Η δυσλειτουργία των ΜΜΕ και η δυσκολία τους να παίξουν έναν ενισχυτικό για τη δημοκρατία ρόλο, συνιστά ευρύτερο φαινόμενο. Ωστόσο, στην Ελλάδα γεγονότα όπως το πραξικοπηματικό κλείσιμο της ΕΡΤ και η ασφυκτική σύνδεση των κατεστημένων ΜΜΕ με επιχειρηματικά και τραπεζικά συμφέροντα, οδηγεί στην απονομιμοποίηση τους σε πρωτοφανή έκταση. Η επανεξέταση του επιχειρηματικού πλαισίου εντός του οποίου λειτουργούν συνδέεται πλέον με την ίδια την ποιότητα της δημοκρατίας.

Τα social media και η σχέση τους με τα παραπάνω συνιστούν ισχυρή μεταβλητή κατανόησης, που έχει να κάνει τόσο με όρους επικοινωνίας και συμμετοχής, όσο και με όρους πολιτικής οικονομίας και σχέσεων εξουσίας. Ωστόσο, οι δυνατότητες που δημιουργούνται από την πρόσβαση στην πληροφόρηση, παρεμποδίζονται από διάφορα, σύνθετα, τεχνικά και νομικά εμπόδια αλλά και οργανωμένα συμφέροντα. Το δικαίωμα πρόσβασης στην πληροφόρηση συναρτάται σε μεγάλο βαθμό με την απροθυμία των κυβερνήσεων να θεσπίσουν νόμους για τη διαφάνεια και την απρόσκοπτη πρόσβαση στη γνώση, αλλά και με την πίεση των πολιτών να διεκδικήσουν καλύτερες συνθήκες πρόσβασης, ανοιχτό δημόσιο διάλογο και λογοδοσία.

Οι τρεις ομιλητές θα αναζητήσουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: Ποιές οι διαφορές και ποιές οι ομοιότητες της ελληνικής περίπτωσης ως προς την ελευθερία ΜΜΕ και δημοσιογράφων σε σχέση με τον ευρωπαϊκό χώρο; Ποιά η σχέση μεταξύ πολιτικών ασφαλείας και ελευθερίας του τύπου; Ποια η σχέση μεταξύ ΜΜΕ και social media; Ποια τα όρια της ‘δημοσιογραφίας των πολιτών’; Πως χρηματοδοτείται το δημοσιογραφικό προϊόν και σε ποιον ανήκει; Ποια η αξία και η υπεραξία της συλλογικής εργασίας και ποια της μεμονωμένης παραγωγής στο καινούργιο δημοσιογραφικό πεδίο;

 

Η παρέμβαση του Νίκου Σμυρναίου βασίστηκε στο κείμενο “Τάσεις της διαδικτυακής δημοσιογραφίας και ενημέρωσης στο πλαίσιο της εξέλιξης των ΜΜΕ” και μπορείτε να το διαβάσετε  εδώ .

 

 

Λεπτομέρειες

Ημερομηνία:
25/02/2014
Ώρα:
1:06 μμ - 2:06 μμ

Χώρος Διεξαγωγής

Titleless Venue